יום רביעי, 4 במרץ 2015

עשרת השירים הטובים - סמשינג פאמפקינז

הרגע הזה בו אני בוחר את עשרת השירים הטובים של אמן כלשהו, מקשקש עליהם קצת ואז מצרף לינק לפליייסט.
הבהרות - עשרת השירים שבחרתי הם על אחריותי בלבד. אני שומר לעצמי בכל עת את הזכות להתחרט על כך שדווקא השירים האלו נבחרו ולא אחרים. השירים אינם מדורגים מאחד עד עשר. ייתכן והפלייליסט יכלול כמה שירים נוספים.

    השני מימין זה קורגן. לא זיהתם כי יש לו פה שיער.

מתחילים:

שם השיר- Rocket מתוך- Siamese Dream
מסך הרעש של הגיטרות, יחד עם נגינת התופים המושלמת של ג'ימי צ'מברלין הופכים את השיר הזה לטעמי לאחד הקטעים הטובים ביותר של הלהקה. רגע אחד בשיר הזה הופך אותו לכל כך מושלם, זהו הרגע שבין שניה 2:32 ל- 2:36 בו צ'מברלין מבצע מעבר בין שני חלקי הפזמון והוא הרגע של האלבום מבחינתי. הקשבתי לו כל כך הרבה פעמים שהדיסק כבר שרוט בחלק הזה. חמש שניות שהן אלבום שלם.

שם השיר - Mayonaise מתוך - Siamese Dream
אנחנו עדיין בחלום סיאמי, עדיין במסך הרעש שמאפיין מאוד את הלהקה ובא לידי ביטוי באלבום הזה בצורה מושלמת, כשעל ההפקה מופקד בוץ' ויג. ויג, אשר הפיק גם את אלבומם הקודם והראשון של הלהקה (Gish) שינה את פני המוסיקה בדרך שבה הוא ידע לתת ללהקות איתם הוא עבד את הסאונד הייחודי שלהם. שנתיים קודם לאלבום הנוכחי שיצא ב 93', הפיק כאמור את אלבומם הראשון של הפאמפיקנז, אך גם את אלבומם השני של נירוונה. נו, ההוא עם התינוק...

שם השיר - Stand Inside Your Love מתוך - Machina - The Machines of God
מדלגים לאלבומה החמישי של הלהקה, שהגיע אחרי שבאלבום הרביעי בילי קורגן ניסה לקחת את הסאונד של הלהקה למקומות אחרים, עם הפקה של צלילים אלקטרונים ולטעמי זה לא ממש הלך לו. אז באלבום הזה, קוגן חוזר למקורות, מחזיר את צ'מברלין מתקופת גלות קצרה, ומחזיר את הלהקה למסך הרעש המוכר והאהוב. הכתיבה של קורגן תמיד הגיעה אצלו מהלב ובשיר הזה היא גם עבורת ללב של המאזין. שיר אהבה/ערגה נדיר בכנותו.

שם השיר - Ava Adore מתוך - Adore
בחיבור מדהים מהשיר הקודם, אנחנו חוזרים אחורה לאלבומה הרביעי של הלהקה שלוקה בתסמין האלבום השני, אך באיחור של שני אלבומים. אחרי הצלחות בלתי נתפסות של Siamese Dream ו- Mellon Collie, הגיע אלבומים הפחות מוצלח עד לאותו רגע של הלהקה. היחסים בין חברי הלהקה תמיד היו בעייתים, לא מעט בגלל אופיו השתלטני והאגו הגדול של קורגן ושל ג'יימס איה הגיטריסט. תוסיפו לזה רקע של התמכרויות של צ'מברלין ותבינו שזה נס שהם הצליחו בכלל לייצר מוסיקה יחד. קצת לפני האלבום הזה, קורגן פיטר את צ'מברלין מהלהקה ושילב במקומו עיבודים אלקטרונים לתופים. יש 16 שירים באלבום הזה, ברובם הגדול זה לא עובד. אבל השיר הזה הצליח באופן מיוחד בכל זאת לייצר רגע נפלא, בו העיבוד האלקטרוני משתלב עם הגיטרות והשירה האופיינת של קורגן.

שם השיר - Zero מתוך - Mellon Collie and The Infinite Sadness
בחיבור מדהים מהשיר הקודם, אנחנו חוזרים אחורה לאלבומה השלישי של הלהקה שאינו לוקה בשום תסמין בעל מאפיינים שליליים. אחרי הפריצה הגדולה של הלהקה עם חלום סיאמי, האלבום הזה הגיע לעולם בציפייה רבה. קורגן עשה את מה שכולם סביבו התחננו שלא יעשה והחליט לצאת עם אלבום כפול. ההחלטה התבררה כנכונה והאלבום זכה להצלחה ענקית ומיידית. Zero הוא אחד הלהיטים הגדולים של האלבום הזה בפרט ושל ההלקה בכלל. שיר מהיר, מלוכלך, אנרגיות גבוהות ושירה מהממת. האלבום הזה לווה עם הקליפ הבלתי נשכח ל Tonight Tonight שהיה ללהיט הגדול ביותר מהאלבום ו Zero, יחד עם כמה נוספים, רכבו על ההצלחה הגדולה של הלהקה שהייתה בשיאה באותם ימים.

    עכשיו השני מימין מזוהה בקלות.

שם השיר - In The Arms Of Sleep מתוך - Mellon Collie and The Infinite Sadness
לפעמים הפאמפקינז שיחררו את הדיסטורשן ונתנו לנו להבין איך מרגישה המלודיה והליריקה שלהם מבלי מסכים של רעש. ישנם מספר שירים כאלו באלבום וזה המוצלח ביותר לטעמי (יחד עם "1979" שמגיע מיד אחריו). השיר מבטא את הפחד של קורגן לאבד את אהבותו, והמילים פה כל כך מדוייקות:
And I'll always need her more than she could ever need me
I need someone to ease my mind
But sometimes a someone is so hard to find
And I'll do anything to keep her here tonite


שם השיר - Soma מתוך-  Siamese Dream
שיר שלישי ברשימה מהאלבום הזה, ככה זה כשאלבום הוא כל כך מוצלח. כמו ב Mayonaise שהוזכר מעלה, גם השיר הזה מתחיל שקט ורגוע. אולם זה קורה אחרת כאן, לא מדובר באינטרו שקט שלאחריו מיד דיסטורשנים, אלא בקטע של שש וחצי דקות, שחלקו הראשון שקט והשני לא. אני מתעכב על הפער בין החלקים של השיר כי הוא משמש כהדגשה למילות השיר שעובורת מהבעת יאוש אותו מתאר קורגן אל ההבנה וההפנה שהוא איבד את אהובותו, והכעס שיוצא ממנו על כך. החיבור בין המילים לעיבוד כאן הוא גאוני וזה מה שהכניס את השיר לרשימה הזאת.

שם השיר - I Am One מתוך - Gish
השיר הראשון מתוך האלבום הראשון של הלהקה. כבר מהתו הראשון אפשר לזהות שאלו הפאמפאקינז. שיר מאוד אופייני, עם הסאונד המיוחד ומסך הרעש המפורסם בהפקתו של ויג. האלבום לא זכה להצלחה גדולה בזמן שיצא, אולי בגלל שלרוע מזלו הוא יצא ב 91' והשנה הזאת הייתה כבר עמוסה מידי באלבומים שנכנסו להיכל התהילה. אולי בגלל שהוא שונה קצת במהותו מהרוק שהיה פופולארי באותה תקופה (נירוונה, פרל ג'אם, סאונדגארדן וכו'). ייתכן השילוב של רוק כבד עם שוגייז יצר בלבול קצת. לאחר ההצלחה של האלבומים הבאים, והחשיפה הרחבה שקיבלה הלהקה בעקבותיהם, המעריצים החדשים שחזרו לאלבום הבכורה, גילו אלבום נהדר.

שם השיר - Rhinoceros מתוך - Gish
שוב הטריק הידוע של פתיחה שקטה. זה עובד כל כך טוב כיוון שקורגן היה לגמרי יכול להקים להקת רוק שקטה ולהצליח לא פחות. היכולת שלו לשלב רגש ולחן מתאים לתוך הרוק הכבד הוא חד פעמי. מדהים לגלות שכל מה שהלהקה עשתה, טוב יותר או פחות, באלבומים הבאים שלה, היה קיים כבר באלבום הראשון.

שם השיר - Bullet With Butterfly Wings מתוך - Mellon Collie and The Infinite Sadness
האמת שיכולתי לעשות לעצמי חיים ממש קלים עם הרשימה הזאת. הייתי לוקח את כל עשרת השירים הראשונים של חלום סיאמי וסוגר את הסיפור. או לחילופין, מכיוון שלא התחייבתי שאני לא אשנה את הרשימה, לקחת עשרה שירים ממאלון קולי ולסיים בזאת. כשיש אלבום שהוא כל כך מוצלח, קשה לבחור מתוכו את השירים המצטיינים. אך למרות זאת בחרתי בשיר הזה מתוך האלבום השלישי, כי הוא פשוט שיר מעולה! וגם בגלל המשפט המוצלח: 
Despite all my rage I am still just a rat in a cage



ועכשיו להבטחה האחרונה שלי, פלייליסט של השירים שברשימה כאן פלוס כמה כאלו שלא נכנסו.



תבלו!

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה